[Laman Utama]..[Koleksi Soalan BM]..[Bahan P&P BM]..[Link Akhbar Harian]..[Bank Soalan PMR]..[Bank Soalan SPM]

30 September 2009

LAMAN KARANGAN SPM

Tajuk-tajuk Karangan SPM
[Letakkan 'mouse' pada tajuk yang dipilih, 'right klik' dan 'klik' pada 'open in new window']
.
A. TEKNIK MENGARANG:
1. Teknik umum membina karangan yang baik.
2. Teknik menulis 'pengenalan karangan'.
3. Teknik 'mengembangkan isi karangan'.
4. Teknik menulis 'penutup karangan'.
.
B. FRASA GRATIS KARANGAN:
.
C. JENIS-JENIS KARANGAN:
1. Karangan bentuk cerita (cerpen).
2. Karangan bentuk perihalan.
3. Karangan surat tidak rasmi.
4. Karangan surat rasmi.
5. Karangan bentuk ucapan.
6. Karangan bentuk ceramah.
7. Karangan bentuk syarahan.
8. Karangan bentuk pidato/ perbahasan.
9. Karangan bentuk rencana.
10. Karangan bentuk wawancara.
11. Karangan bentuk berita.
12. Karangan bentuk biodata.
13. Karangan bentuk ulasan.
14. Karangan bentuk perbincangan.
15. Karangan bentuk fakta.
16. Karangan peribahasa.
.
D. CONTOH-CONTOH KARANGAN:
1. Kepentingan berjimat cermat / Amalan menabung.
2. Bagaimana menjadi seorang pengguna yang bijak.
3. Membuat pinjaman ceti haram dan kesannya.
4. Peranan Persatuan Pengguna untuk melindungi pengguna di negara kita.
5. Keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja.
6. Buli dalam kalangan pelajar dan langkah mengatasinya.
7. Masalah disiplin dalam kalangan pelajar - faktor dan langkah.
8. Kesan pelajar terlibat dengan industri hiburan.
9. Kepentingan bahasa Inggeris
10. Program Khidmat Negara.
11. Masalah gangsterisme dalam kalangan pelajar.
12. Kepentingan memulihara dan mengekalkan bangunan bersejarah.
13. Langkah mengekalkan permainan tradisional masyarakat kita.
14. Usaha memajukan sektor pelancongan negara.
15. Faktor memajukan pelancongan Malaysia.
16. Penderaan kanak-kanak.
17. Semangat kejiranan.
18. Amalan gaya hidup sihat
19. Masalah pengangkutan awam di negara kita.
20. Langkah menggalakkan orang ramai menaiki pengangkutan awam.
21. Semangat kejiranan.
22. Faktor menggalakkan pelancongan di Malaysia.

No comments:

Post a Comment